Selamün aleyküm hocam, kurbanlık hayvan kurbandan önce ölür yahut kaybolursa ne yapmak gerekir? Bu günkü basında buna dair bir haber vardı. Bunu merak ettik, cevaplarsanız seviniriz. Yasemin Çiğdem Sönmez – Messenger

*******

Ve aleyküm selam kardeşim;

Eğer zengin birinin aldığı kurban ölür ya da kaybolursa, yerine başkasını alması gerekir. Fakirin aldığı kurban ölür veya kaybolursa, yerine yenisini alması gerekmez.

Kurbanlığın kaybolması durumunda zengin, kaybolan ilk kurbanı bulunduğunda, aldığı ikinci kurbanı kestiyse, ilkini de kesmesi gerekmez. Lakin ikinci aldığını henüz kesmeden birinci bulunursa, kurban kesmesi vacip olduğundan dilediğini keser. İkinci kesilmeden bayram günleri geçer ve bu esnada birinci de bulunursa, daha fiyatlı / değerli olanın farkı da tasadduk edilir. İmam Ebû Yûsuf’a (rh.) göre, birinci kurbanı kesmek şarttır, çünkü o vakıf gibidir.

Fakirin birinci kurbanı kaybolduğunda şayet ikinci bir kurban aldıysa, bunu kessin veya kesmesin, ikisini de kesmek zorundadır. Çünkü fakirin aldığı ilk kurban adak olup taayyün ettiğinden onu kesmek zorundadır. Esasen ikinciyi almaya mecbur değildir. İkinciyi alınca, ikinci bir borç altına girmiş olur. Yani adak yapmış olur. Bu yüzden onu da kesmesi gerekecektir.

Kaybolan kurban yerine yenisi alındığı halde, kesmeden bayram günleri geçse ve sonra ikinci kurban bulunsa, hayvanların her ikisi de kesilmez; değerli olan, zengin sahibi tarafından tasadduk edilir. Adak kurbanı ölür veya kaybolursa hem zenginden, hem fakirden borç düşer, yenisini almak gerekmez. [Bkz. el-Kâsânî, Bedâyiu’s-Sanâyi’ fî Tertibi’ş-Şerâi’; İbn Âbidîn, Reddü’l-Muhtâr, ilgili bahisler]

Kurban kesecek kişi ölürse öteki ibadetler gibi,  kurban mükellefliği de düşer. Bu yüzden hayvanda varisleri dilediği gibi tasarruf eder. Ancak, vasiyet etmişse, adına kurban kesilmelidir. Bu durumda, vasiyet miktarı yetersiz kalınca, yettiği kadarıyla kurban kesilir. [Bkz. Zeynüddin İbn Nüceym, el-Bahru’r-Râik, Kurban bahsi]

Go to top