s.a hocam hayırlı günler kirpi ikiye ayrılıyormuş büyük kirpi küçük kirpi diye büyük kirpi eti yenir mi? turgut yavaş

*******

Ve aleyküm selam kardeşim;

Yaratılışı bakımından iğrenç olan birtakım hayvanların etleri haramdır, yenmez. Mesela fare, yaban faresi, akrep, yılan, kene, kurbağa, kara ve deniz kaplumbağası, arı, kara sinek, sivrisinek, köstebek, kirpi, bit, pire gibi hayvanların yenmesi caiz değildir. Bkz. http://halisece.com/sorulara-cevaplar/1014-midyenin-haram-olmakliginin-sebebi-yahut-delili.html

Nemletü'l-Ensârî (r.a.) anlatıyor:

"İbn Ömer’e (r.anhuma) kirpiden sorulmuştu. (Cevaben) şu âyeti okudu:

. وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ ۖ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ۚ ذَٰلِكَ جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْ ۖ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ

"(Rasûlüm) De ki: Bana vahyolunanda, leş veya akıtılmış kan yahut domuz eti -ki pisliğin kendisidir- ya da günah işlenerek Allah'tan başkası adına kesilmiş bir hayvandan başka, yiyecek kimseye haram kılınmış birşey bulamıyorum. Başkasına zarar vermemek ve sınırı aşmamak üzere kim (bunlardan) yemek zorunda kalırsa bilsin ki Rabbin bağışlayan ve esirgeyendir. " [En'âm suresi, 145]

Ancak, yanında bulunan bir yaşlı dedi ki: "Ben Ebû Hüreyre’yi (r.a.) dinledim, demişti ki: "Rasûlullah’ın (s.a.v.) yanında kirpinin zikri geçmişti (anılmış-anlatılmıştı):

"O habislerden bir habistir (kötülerden-pislerden bir pistir; eti) yenmez." buyurdular."

Bunun üzerine İbnu Ömer (r.anhümâ): "Eğer bunu Rasûlullah (s.a.v.) söyledi ise, bu (kirpinin hükmü), biz bilmesek de O'nun dediği gibidir" dedi." [Ebû Dâvud, Sünen, Et'ıme, 30]

Rasûl-i Ekrem Efendimizin (s.a.v.) bu beyanlarında kirpi habis olarak tavsif buyrulmuştur. Habis şeyler, Kur'an-ı Kerim'in nassı ile haramdır. Ancak kirpinin durumu ihtilâflıdır. Nitekim Sübülü's-Selam Şerhi Bulugi'l-Meram Min Cem'i Edilleti'l-Ahkam’da, Ebu İbrahim İzzeddin Muhammed b. İsmail Emir es-San'âni (rh.) şu açıklamaya yer vermiştir: "Râfiî (rh.) der ki: "Kirpi hususunda iki görüş vardır, birine göre haramdır. Ebû Hanîfe ve Ahmed İbnu Hanbel (rahımehumallah) bu  görüştedir. Bunlar  hadiste kirpinin "habis" olarak tavsif edilmesini esas almışlardır. Diğer görüşe göre helâldir. İmam Mâlik ve İbnu Ebî Leyla (rahımehumallah) ise bu görüştedirler." [Bkz. Prof. Dr. İbrahim Canan, Kütüb-i Sitte Tercüme ve Şerhi, Akçağ Yayınları, Ankara, 1994, 11, 152-153]