Sefer ve kurbanla alakalı bir mesele

Selamün Aleyküm muhterem hocam. Ben orduluyum.orada doğdum ve büyüdüm. Vatan-ı aslim orası.Kendim İstanbulda ikamet ediyorum.Babadan kalma 10 dönüm arazim var ve fındık ekili durumda. Her sene bu fındığı topluyorum. Kendim 15 günden fazla gidemesem de çoluk çocuğum gidiyor ve kalıyor. Kendim istanbulda yaşıyorum. Orada abimle ortak kullandığımız evimiz var. Bu ev üzerinde ikimiz de aynı şekilde kullanma salahiyyetine sahibiz. Orada seferi olmamak için kendine münhasır evin olması gerekir diğe hocalarımızdan görüş aldım. (Kaynak olarak müftiy-i sakaleyn Ahmet Hulusui Efendiyi gösterdiler.) Ancak bunun hilafına da fetvalar aldım. İkinci bir hanımın olması ve o hanımın orada yaşaması durumunda seferi olunmayacağı gibi. Şimdi konu çok detaylı. Sizler daha iyi biliyorsunuz elbette ama benim asıl kafama takılan husus şudur. Kurbanda çoluk çocuğum orada olacağından ben de kurbanımı gidip orada kesmek istiyorum. Velev ki seferi sayılsam ve bu kurbanımı vacip kurbanım niyeti ile kessem benim kurbanım yine de nafile kurban durumuna düşecek mi? Memleketimdeki ev ve arazi durumuna göre 15 günden az bir süre için gittiğimde orada namazlarımı seferi kılacakmıyım ? Selam ve Dua ile. 

Soru: SELMAN FİKİR tarafından yazıldı. Kategori: Soru - Cevap

*******

Ve aleyküm selam.

Sorularınızın cevabı için arama penceresine sefer yazıp taratınız ya da google’a sefer Halis ECE yazarak entera basınız, mevzu ile ilgili yazılar-cevaplar çıkarcaktır karşınıza… Lütfen zahmet edip okuyunuz.

Bununla beraber sorularınızı vaktimiz nisbetinde bir nebze cevaplayabiliriz. Şöyle ki:

Nerede ne kadar ve nasıl bir mülkün olursa olsun, vatan-ı aslî olarak telakkî ettiğin yeri niyetinde değiştirmediğin sürece onun dışındaki yerlerde 15 günden az kaldığında seferi olursun. Madem ki doğup büyüdüğün yeri vatan-ı asli kabul etmişsin, az ya da çok ne kadar kalırsan kal, orada mukim olursun. Fakat oranın dışındaki yerlerde, İstanbul dahil sefer hükümlerine uyacaksın, çünkü orası senin ikamet vatanın olmuş oluyr. Ya da oralarda da başka bir hanımının olması-bulunması şartıyla mukim sayılırsın. İslâm fıkhına göre hüküm böyledir.

Kurbanına gelince…

Onu istediğin yerde kesebilirsin.

Evet, Seferi olan kimseye kurban kesmek vacip değildir. O bakımdan kestiği zaman sünnet olarak kesmiş olur. Çünkü kurbanın vacip olmasının şartlarından biri de mukim olmaktır.Dolayısıyla seferi olanların kurban kesmeleri vacip değildir; lakin, kesmek isterlerse gayet tabii ki kesebilirler. Sünnetler / nafileler de mü’mini Allah’a yaklaştıran vesilelerdir, imkân nisbetinde onları da ihmâl etmemek gerekir.

Ancak sefer halinde iken kurban kesenler; bayram günleri içinde memleketlerine yani asli vatanlarına dönseler dahi, yeniden kurban kesmeleri gerekmez. Sefer halinde iken kurban kesmeyip de bayram günlerinde memleketlerine (vatan-ı aslilerine) dönenler ise kurbanlarını kesmelidirler; çünkü üzerlerindeki vacip düşmemiştir, kesmezlerse vebal altında kalırlar.

Sefer halinde bir kimse kurban keserse, sizin de kaydettiğiniz gibi, nafile hükmündedir.Nafile kurban ise; seferi olanın, kurban kesme adağında bulunmayanın ve hayvanı kurban etmek maksadıyla da satın almayan fakirin kestiği kurbandır. Çünkü bu kişiler hakkında kurban kesmesinin vacip olmasının sebep ve şartları tahakkuk etmemiştir.